Foodtalk/ Weet wat je eet

Tips om gezonder boodschappen te doen

Eigenlijk loop je alleen gehaast naar binnen voor boter en eieren en vooruit een zakje rucola. Maar bij de kassa liggen er opeens een heleboel, voornamelijk ongezonde, extra spullen in je mandje. En moet je ook nog eens veel meer afrekenen dan waar je vooraf rekening mee gehouden hebt. Herkenbaar?

Het overkomt me regelmatig. Als we eerlijk zijn dan weten jij en ik natuurlijk ook best wel hoe dat komt. Maar hoe stop je dat toch? Ik ben me voorgenomen om gezonder boodschappen te doen. Wat ik niet in huis haal, hoeft ook niet gegeten te worden. En ook niet te worden weggegooid, want dat is natuurlijk nog veel erger. Ik ga me vanaf nu gewoon houden aan een paar dingen, dan zijn mijn boodschappen een stuk gezonder. En ben ik goedkoper uit. Doe je mee?

tips gezonder boodschappen doen

Tips gezonder boodschappen doen

#1 Weet wat je in huis hebt – Kijk voordat je boodschappen doet wat je nog op voorraad hebt. En welke producten snel op moeten. Maak evt. een foto van je koelkast of voorraadkast zodat je die tijdens het boodschappen doen kunt bekijken als je toch twijfelt.

#2 Plan je maaltijden – Als je weet wat je in huis hebt en ook weet wat snel op moet, kun je op basis daarvan je maaltijdplanning maken. Als je dan voor een aantal dagen op rij weet wat je eet, koop je minder producten die je later weg moet gooien. Je kunt nu ook rekening houden met die halve broccoli die anders blijft liggen. Scheelt een boel afval en geld! Kies hier alvast een aantal recepten die je lekker vindt.

#3 Maak een lijstje – Maak een lijstje, bijvoorbeeld op je telefoon. Wanneer je een product op maakt zet je het meteen op je lijstje zodat je een volgende keer niet misgrijpt. Vul dit lijstje aan met je wekelijkse boodschappen, zoals melk, koffie, thee, wc papier, etc. Voeg de ingrediënten toe die je nodig hebt voor je maaltijdplanning. Door een lijstje te maken weet je precies wat je nodig hebt. Wijk er zo min mogelijk van af, dan voorkom je ongezonde impulsaankopen.

#4 Koop zoveel mogelijk onbewerkte producten – Onbewerkte producten halen we uit de natuur. Groente, fruit, noten, zaden, pitten, vis, vlees, eieren, kruiden zijn allemaal voorbeelden van onbewerkt voedsel. Dit zijn dus altijd gezonde keuzes. Vlees haal ik bij de slager en vis bij voorkeur bij de visboer. Groente, fruit en noten haal ik op de markt of tijdens het boodschappen doen in de supermarkt waar ik ook andere weekboodschappen koop.

#5 Variatie – Gezond eten is variëren dus koop niet iedere week hetzelfde. Ik weet dat het best lastig is om af te wisselen, maar met een maaltijdplanning wordt het wel eenvoudiger.

#6 Kies bewust – Voor alles wat je koopt geldt: Kies bewust! Ook voor bewerkte producten. Brood haal ik bijvoorbeeld bij de bakker, omdat ik daar de kwaliteit beter vind. Als jij in het weekend graag chips eet, koop dat dan gewoon. Ga jezelf vooral niets ontzeggen, dat werkt toch niet. Lees wel alle etiketten zodat je weet wat je eet. En kies zoveel mogelijk voor de gezondst mogelijke keuze. Misschien kun je je chips af en toe een keertje vervangen door gezonde borrelnoten.

Bespaar tijd en ontvang iedere DONDERDAG alle nieuwe recepten in je inbox!

Misschien vind je dit ook leuk

2 Comments

  • Reply
    marianne
    23 november 2016 at 14:31

    Wauw Maike wat een onwijs leuke foto van jou! Leuk! 🙂 (kun je best veeeeel vaker doen – mocht je daar over twijfelen!)

    • Reply
      Maike
      23 november 2016 at 18:03

      dank je Marianne!

    Plaats een reactie!