Broodtrommels/ Hapjes en snacks/ Lunch/ Uitgelicht

Gezonde groentespread voor op brood

Deze vegan gezonde groentespread is een mooie manier om artisjokken te gebruiken. De vegan broodspread is ongelofelijk romig dankzij de mix van yoghurt en bonen. De gebakken uien en knoflook verdiepen de smaak. De spread is heerlijk op brood, maar ook als dip te gebruiken wanneer je bijvoorbeeld een gezonde borrelplank maakt.

gezonde spread ARTISJOK CANNELLINIBONEN DIP

Vegan broodspread: Artisjok – cannellinibonendip

Recept voor 1 grote kom – bereidingstijd ca. 40 minuten

Deze ingrediënten heb je nodig voor de vegan groentespread:

  • olijfolie
  • 1⁄2 ui, grof gehakt
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 1 blik cannellinibonen van 400 g, uitgelekt en afgespoeld
  • sap van 1 citroen
  • 1 pot gegrilde artisjokken in olie van 190 g, plus 3 el olie uit de pot
  • 2 el yoghurt (bv. pure kokosyoghurt)
  • zout en peper

Zo maak je een vegan gezonde groentespread van artisjok en bonen:

  1. Verhit een scheutje olijfolie in een koekenpan op middelhoog vuur en bak de ui met een snuf zout 5-10 minuten tot hij zacht en glazig is.
  2. Doe de knoflook erbij en bak die een paar minuten mee. Neem de pan van het vuur, laat de inhoud afkoelen en doe de ui en knoflook in de keukenmachine of blender.
  3. Voeg de cannellinibonen, het citroensap, de uitgelekte artisjokken, de 3 eetlepels artisjokkenolie uit de pot, de yoghurt en flink wat zout en peper toe. Maal alles glad en romig.

BEWAARADVIES: Bewaar deze dip maximaal vijf dagen in een luchtdicht bakje in de koelkast.

Dit recept komt uit Deliciously Ella: Snel & makkelijk plantaardig koken en is met toestemming van de uitgever gepubliceerd op Kook Gewoon.

Bestel bij je boekhandel: Deliciously Ella: Snel & makkelijk plantaardig koken | Kosmos uitgevers | ISBN 9789021579870

Of bestel online:

Alles voor je gezondheid

GezondheidGezondheid

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!