Salade

Komkommersalade gezond en fris

Deze gezonde komkommersalade hebben we de afgelopen zomer super veel gegeten. Echt super gezond, lekker fris en ook nog eens snel klaar. Spotgoedkoop en geloof me, bijzonder lekker. Het is eigenlijk zo’n eenvoudig recept dat ik het eerst niet wilde delen. Veel te simpel. Maar meestal zijn dat juist de fijnste recepten. Vind ik zelf dan, dus bijdeze deel ik hem toch maar met je.

Je weet misschien inmiddels wel dat ik in de zomer heel veel komkommers koop op de markt. Om ze in te maken in het zuur, om ze zo uit de hand te snacken, of om ze te verwerken in een salade.

komkommersalade gezond smashed cucumber

Gezonde komkommer salade – smashed cucumber salat

Als je buitendlandse blogs volgt, of net als ik heel veel kookboeken leest, is de term ‘smashed …’ je vast wel opgevallen de laatste tijd. Op de puntjes kun je van alles invullen. Aardappels, rode bieten, spruiten, etc. Als je iets een beetje platdrukt, gaat de structuur een beetje kapot, wordt het oppervlak groter en neemt het meer vocht op. En daar gaan we van profiteren. Want we maken de lekkerste dressing, smashen onze komkommers (of iets anders) en genieten van de aller lekkerste en meest snelle salade. Probeer maar eens! Ik geef je hier een voorbeeld van een dressing, maar je kunt uiteraard je eigen lievelingsdressing gebruiken. ‘t-Is jouw smashing feestje.

Smashed komkommersalade maak je zo

Hier ben je in een vloek en een zucht mee klaar. Pas de hoeveelheden aan aan het aantal eters. Voor een bijgerecht maak je wat minder, als onderdeel van je hoofdgerecht uiteraard wat meer. Het komt niet zo precies bij deze gezonde komkommersalade, neem maar van mij aan dat wat je maakt ook op gaat! Welke komkommers je gebruikt is aan jou. Dat kunnen snoepkomkommertjes zijn, buitenbeetjes, kromkommers, gewone, etc.. Kies wat er op dat moment in de aanbieding of te koop is.

Deze ingrediënten heb je nodig:

  • ca. 500 gr. komkommer (2 grote of emmertje kleine, hoe kleiner hoe lekkerder)
  • 3 turkse pepers (of groene paprika)
  • 2 bosuitjes
  • dressing naar keuze

Zo ga je te werk:

Halveer de komkommers en leg grote komkommers in 2 of 3 repen.

Leg ze met de schil naar boven op een snijplank en plet ze met het lemmet van een groot mes, door er op te drukken. Breek ze vervolgens in stukken.

Wanneer de komkommers veel vocht bevatten leg je ze in een vergiet met de binnenkant naar boven en bestrooi je ze met wat zout. Keer om en laat uitlekken. De meeste kleinere en dunne komkommers hebben dit niet nodig.

Meng de ingrediënten van je favoriete dressing in een kom (ik gebruik meestal wat ik in huis heb, bijvoorbeeld 1/3 azijn, 2/3 olie en honing naar smaak, eet je vegan vervang de honing dan door bv. een klein beetje sinaasappelsap of drukje siroop).

Voeg de komkommers toe aan de kom met dressing en laat intrekken.

Snijd ondertussen de turkse pepers (of groene paprika) en de bosuitjes in respectievelijk reepjes en ringen. Voeg toe.

Serveer en geniet van je gezonde komkommersalade!

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!

kook gewoon gezonder 4 weken

NIEUW !

Ontvang GRATIS TIPS voor een gezondere leefstijl!

Binnenkort start het online programma waarin je op een leuke en makkelijke manier leert om blijvend gezonder te eten. GEEN DIEET maar een gezonde leefstijl mét blijvend resultaat!

Schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

You have Successfully Subscribed!