Ontbijt

In 30 seconden een warm ontbijtje op tafel

Een goede omelet is volgens Julia Child’s kookboek De kunst van het koken ‘een soepel, iets bol, goudkleurig ovaal dat vanbinnen zacht en romig is’. Een goede omelet is in mijn ogen vooral ook een eenvoudig, voedzaam en warm ontbijtje dat in de ochtendhectiek snel ( want binnen 30 seconde klaar! ) op tafel staat.

Mijn jongste dochter hoef ik voor ei niet wakker te maken. Mijn oudste dochter daarentegen is dol op ei. Haar maak ik erg blij als ze voordat ze naar school gaat, ontbijt met een eitje in welke vorm dan ook. Ze moet nog een beetje wennen aan de extra gezonde toevoegingen zoals de spinazie in dit recept. Zelf eet ik mijn omelet in de ochtend graag met rauwe spinazie, een beetje kaas en wat zwarte peper en kurkuma. Wat later op de dag vind ik de toevoeging van paddenstoelen en lente ui ook erg lekker.

omelet-bakken

Omelet bakken in 30 seconden

Ik heb even getwijfeld of ik dit ‘recept’ wel zou delen. Want een echt recept is het natuurlijk niet. Echt moeilijk is het bakken van een omelet ook al niet. Laat staan vernieuwend. Maar omdat ik het zelf vaak in de ochtend op tafel zet. Je er zo eindeloos mee kunt variëren. En omdat het een mooie manier is om in de ochtend al wat groente te eten, hoort het hier toch gewoon thuis.

De truc van het bakken van een goede omelet is om snel te werk te gaan. Een omelet die je moet warm houden (of eentje die koud is) smaakt stukken minder dan eentje die direct uit de pan op je bord terecht komt. Alles klaarzetten en daarna pas je pan op het vuur. Want echt dat eitje is in 30 seconden wel klaar. Zelf maak ik nu met enige regelmaat omeletten en ik word er steeds handiger in. Dat gaat helemaal vanzelf. En eerlijk is eerlijk, mijn omeletjes worden steeds lekkerder! Gewoon proberen dus.

Omelet met spinazie

Print Recept
Personen: 1 Bereidingstijd: 30 seconden

Ingrediënten

  • 2 eieren
  • handje verse spinazie
  • beetje kaas (ik gebruik vaak 1 of 2 twee plakjes of restjes uit de koelkast)
  • zwarte peper
  • kurkuma
  • olie of ander vet (om in te bakken)

Bereiding

1

Breek de eieren in een beker of kom en roer ze met een vork kort door elkaar zodat het eiwit en eigeel net gemengd zijn.

2

Zet je (anti aanbak-) pan (ik gebruik een kleintje van Tefal Ø 24) op het vuur en doe er een beetje olie of ander vet in.

3

Giet wanneer het vet warm genoeg is je eieren in de pan.

4

Draai je pan eventueel heen en weer zodat er overal ei ligt.

5

Voeg kaas toe.

6

Tel tot 20 en voeg dan je spinazie toe, klap je omelet met een spatel dubbel (of vouw hem in drieën) door de pan iets scheef te houden. Wacht nog een paar seconden en schuif je omelet dan direct op het bord.

7

Bestrooi met zwarte peper en kurkuma (dit kun je eventueel ook al door je eitjes roeren voordat ze de pan in gaan).

Extra notities

Je kunt natuurlijk eindeloos variëren en ingrediënten die jij lekker vindt toevoegen aan je omelet.

Alles voor je gezondheid

GezondheidGezondheid

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!