Hapjes en snacks/ Ontbijt

Zoete groentespread van sugar snaps

Groente eten tijdens het ontbijt? Het kan echt! En met dit groentespread recept is het eenvoudiger dank je denkt. Laatst maakte ik deze groente spread van sugar snaps als bijgerechtje voor het avond eten. Hij ging niet helemaal op en weggooien vond ik zonde, dus bewaarde ik hem. De volgende ochtend bleek hij nog verrassend smaakvol en zelfs nog mooi helder groen van kleur. Zie daar je groente ontbijtje.

zelf groentespread maken

Gevarieerd ontbijten

Ook tijdens het ontbijt proberen wij thuis zoveel mogelijk gevarieerd te eten. Dat is niet alleen gezond maar ook nog eens ontzettend lekker. Je eet toch ook niet iedere dag hetzelfde avondeten? Waarom zou je dat dan tijdens het ontbijt wel doen.

Natuurlijk hebben wij ook onze eigen favorieten. En als we echt heel weinig tijd hebben gaan we voor een eenvoudig schaaltje yoghurt, een snelle volkoren boterham met beleg of een eitje. Een ontbijt overslaan doen de kinderen nooit. Ik zelf wil in de ochtendspits nog weleens mijn ontbijtje opeten nadat ik de kids naar school heb gebracht. Maar aangezien ik niet te genieten ben als er geen eten in zit, komt dit gelukkig zelden voor.

Met wat extra planning, maak je overigens van ieder ontbijt een feestmaal en eet je iedere ochtend wat anders. Lekker!

Groentespread op een ontbijtcracker

Deze groente spread is heerlijk zoet. En voedzaam. En snel, want je kunt hem dus een dag of twee van te voren klaar maken en bewaren in de koelkast. Zie daar je groente spread voor op een ontbijtcracker. Ik had ook nog wat poftomaatjes over dus die gingen er ook nog op. Maar zonder die toevoeging is dit smeerseltje ook al lekker. Ben je niet zo’n liefhebber van sugar snaps? Vervang ze dan door bijvoorbeeld doperwten en neem fetakaas in plaats van Parmezaan.

Vind je een groentespread in de ochtend net te ver gaan? Smeer de spread dan eens als gezondere snack op een toastje of op een geroosterde boterham als bijgerecht voor je soep.

Zoete groentespread van sugar snaps

Print Recept
Personen: 4 Bereidingstijd: 10

Ingrediënten

  • 150 gram sugar snaps
  • 2 el. olie
  • 2 el. parmezaanse kaas
  • 1 el. pompoenpitten
  • paar blaadjes munt in reepjes geknipt
  • beetje citroensap
  • zout en peper naar smaak

Bereiding

1

Maak de sugarsnap schoon (verwijder puntjes en draden) en stoom ze daarna kort (minuut of 5 hooguit) knapperig.

2

Spoel ze onder stromend koud water af, zodat ze afkoelen.

3

Doe ze met de overige ingrediënten in het hakbakje van de staafmixer en puls in een paar keer tot een dikke spread

ontbijten met groente

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!

kook gewoon gezonder 4 weken

NIEUW !

Ontvang GRATIS TIPS voor een gezondere leefstijl!

Binnenkort start het online programma waarin je op een leuke en makkelijke manier leert om blijvend gezonder te eten. GEEN DIEET maar een gezonde leefstijl mét blijvend resultaat!

Schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

You have Successfully Subscribed!