Hapjes en snacks

Gezonder snacken met geroosterde kikkererwten

In het weekend ben ik dol op snacken. Daarbuiten overigens ook. Maar ik probeer me toch maar zoveel mogelijk in te houden. Je moet toch het goede voorbeeld geven als moeder.. Borrelnootjes zijn wel echt mijn guilty pleasure. Niet dat ik ze met schuldgevoel eet, hoor, want ik ben van mening dat je moet genieten van ALLES wat je eet. Dus ook van de dingen die wellicht niet zo gezond zijn. Als je het maar bewust doet en verder gevarieerd eet, moet dat in mijn ogen kunnen. Dus.

Kikkererwten roosteren

Geroosterde kikkererwten zouden volgens velen dé perfecte vervanging zijn van borrelnootjes. Met hun nootachtige smaak zouden na roosteren net zo knapperig worden als ‘echte’ borrelnootjes. Maar dan zonder allerlei toevoegingen. De belofte: niet alleen lekker, maar ook een stuk gezonder. Aangezien ik dol ben op humus en sinds kort ook falafel eet, leken de geroosterde kikkererwten me wel het proberen waard.

Kikkererwten zijn de basis voor humus en falafel. Ze smaken nootachtig en bevatten veel vezels. Ze zijn een goede bron van niet-dierlijk eiwit, mangaan, ijzer, foliumzuur en vitamine E.

Onderstaand recept is mijn eerste poging om voor mezelf het ideale borrelnootje te creëren. Ik moet toegeven dat de kikkererwten echt knapperig zijn. En deze snack echt niet slecht smaakt. Maar ik moet daar meteen op laten volgen dat ik ‘echte’ borrelnootjes nog net wat lekkerder vind. Ik ben dus nog niet klaar met dit recept. Er gaan vast nog enkele variaties volgen voordat ik hét recept voor mijn borrelnootjes heb gevonden. Verplicht snacken de komende tijd zodat een avondje Netflix straks niet meer compleet is zonder geroosterde kikkererwten.

Overigens vind ik deze geroosterde kikkererwten wél een lekkere vervanging voor bijvoorbeeld croutons in de salade. Of als knapperige bite in je soep.

Kikkererwten roosteren

Geroosterde kikkererwten

Print Recept

Ingrediënten

  • 1 pot kikkererwten (uitlekgewicht 400 gr.)
  • 1 el. balsamico azijn
  • 4 el. sesamolie
  • 1 el. oregano
  • zout en peper naar smaak

Bereiding

1

Verwarm de oven voor op 180 graden.

2

Meng in een kom de olie, azijn en kruiden tot een dressing.

3

Meng er de uitgelekte (en gedroogde!) kikkererwten door en hussel goed zodat alle erwten een vettig laagje hebben.

4

Leg bakpapier in een bakblik en verdeel de kikererwten hierop.

5

Zet zo'n 40 minuten in de oven en schep ze regelmatig om (zeker iedere 10 minuten!).

Extra notities

Meteen opeten of bewaren in een afgesloten glazen pot. Geroosterde kikkererwten worden na verloop van tijd wel wat minder knapperig.

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!

kook gewoon gezonder 8 stappen

NIEUW !

Binnenkort start het online programma waarin je op een leuke en makkelijke manier leert om blijvend gezonder te eten. GEEN DIEET maar een gezonde leefstijl met blijvend resultaat!

You have Successfully Subscribed!