Hapjes en snacks

Gezonde borrelplank

We zitten allemaal weer wat vaker binnen. Ook wij thuis zijn weer wat meer op ons eigen gezin gericht. Haardje aan. Netflix en kaarsen ook. In het weekend een lekkere borrelplank op tafel. Een gezonde wat mij betreft. Borrelhapjes waar je zonder schuldgevoel van kunt blijven eten.

borrelhapjes gezond

Gezonde borrelhapjes maken

Een borrelplank als avondeten kan prima zo af en toe. Vind ik dan. Zeker wanneer je de hapjes zelf kunt samenstellen. Ik kies meestal voor een combinatie van restjes opmaken, veel kleur, groente, fruit, brood en vlees of vis, of beiden. Iedere borrelplank is hier dus anders. De ene keer wat gezonder dan de andere keer. Maar dat geeft niet want alles draait om balans. Hapjesavond noemen wij dat ook wel. Lekker relaxed.

Een mooi desem- of sodabrood, verse vis, geroosterde groenten. Een lekkere komkommersalade, gekookte eieren, olijven, kaas, gepofte knoflook. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Gebruik de restjes uit je koelkast of maak een snelle pastasalade. Ga voor mooie kwaliteit en kies de beste ingrediënten die je je kunt veroorloven. Liever wat minder dat echt goed smaakt dan veel voor weinig. Gebruik ook gewoon veel kleur! Zo ziet je borrelplank eruit om aangevallen te worden. Leuke bijkomstigheid; je eet gevarieerder.

Gezonde borrelplank stylen

Het oog wil ook wat. Van een mooi opgemaakte borrelplank eet je nu eenmaal lekkerder. Hieronder mijn tips hoe je een gezonde borrelplank kunt opmaken.

  1. Kies een mooie houten plank, grote schaal of groot bord. Kijk maar eens rond. Heel veel dingen zijn opeens geschikt als borrelplank. Ik gebruikte bijvoorbeeld een oude badkamertegel, schoon uiteraard.
  2. Maak een mooi kleurpallet met de gezonde hapjes die je gemaakt hebt en schik je hapjes naast elkaar op je plank.
  3. Of kies voor verschillende leuke bakjes (varieer in grootte, hoogte, kleur, materiaal, etc.) die je door kunt geven.
  4. Serveer je plank met diverse opscheplepels, zodat niet iedereen overal met zijn of haar handen aanzit.
  5. Geef iedereen een servet en een eigen klein bordje of plat schaaltje waarvan gegeten kan worden.
  6. Geniet van al dat lekkers!
gezonde borrelplank met borrelhapjes

Misschien vind je dit ook leuk

Geen reacties

Plaats een reactie!

kook gewoon gezonder 4 weken

NIEUW !

Ontvang GRATIS TIPS voor een gezondere leefstijl!

Binnenkort start het online programma waarin je op een leuke en makkelijke manier leert om blijvend gezonder te eten. GEEN DIEET maar een gezonde leefstijl mét blijvend resultaat!

Schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

You have Successfully Subscribed!